Het zal de hardloopliefhebber niet ontgaan zijn dat op 8 oktober 2017 de marathon van Eindhoven weer plaatsvindt. Loopgroep Waalre doet daaraan ieder jaar mee met tientallen leden, op de diverse afstanden waaronder de hele marathon.

Voor de halve marathon (21,1 km) hebben we jaarlijks vanaf 1 juli een specifiek trainingsprogramma. Daarin worden de duurlooptrainingen steeds langer, en besteden we ook aandacht aan duurvermogen en basissnelheid.

Dit jaar stellen we dit trainingsprogramma voor het eerst beschikbaar voor niet-leden. Voor slechts € 15,- kunnen alle geïnteresseerden van 1 juli tot 8 oktober meedoen met onze voorbereiding op de halve marathon in Eindhoven. Voor die € 15 krijg je de gelegenheid om deel te nemen aan onze wekelijkse (3x) trainingen, op zondagochtend en dinsdag- en donderdagavond. Je zorgt overigens zelf voor je inschrijving voor de halve marathon op 8 oktober.
Elke week komen drie soorten trainingen aan bod:

  • Duurlooptraining: geleidelijk opvoeren van de duurloopafstand totdat je die 21,1 km goed aankunt. Tussentijds is de afstand af en toe korter om even te herstellen; dat werkt beter dan alleen toename over 3 maanden.
  • Lange intervaltraining: je loopt afstanden tussen 0,5 en 2 km wat sneller dan anders om je gebruikelijke tempo beter te kunnen volhouden.
  • Korte intervaltraining: over 100 tot 300 meter zet je extra aan voor een hoger tempo. Dit verbetert je uithoudingsvermogen, dus je loopprestatie over de hele linie. Tegen 8 oktober doen we dit wat rustiger, zodat de belasting met de langer wordende duurlopen niet te hoog wordt.

Tijdens de trainingen word je begeleid en geadviseerd door onze ervaren trainers, die al veel halve en vaak ook hele marathons achter de rug hebben. Als je gewoonlijk je trainingen alleen doet, zul je ervaren dat je in deze voorbereiding én op de grote dag zelf veel steun en gezelligheid ondervindt aan het lopen met anderen samen. Deze stimulans vanuit de groep gaat je zeker helpen om je doel te bereiken.

Na 8 oktober ben je uiteraard welkom om lid te worden van Loopgroep Waalre, maar dat is helemaal je eigen keuze en gebeurt niet automatisch.

De enige voorwaarde die we stellen is dat je vooraf een passend basisniveau moet hebben. Zo’n kilometer of 8 kunnen hardlopen is echt het minimum, maar we adviseren om pas mee te doen als je minstens 10 km achter elkaar volhoudt. Als dat ook nog eens lukt in ongeveer een uur, dan heb je wat ons betreft een ideale basis om succesvol voor de halve van Eindhoven te trainen.

Om mee te doen stuur je vóór 24 juni een mail met je naam en contactgegevens naar starters@loopgroepwaalre.nl. Graag tot ziens in juli!